stress en burn out problematiek

Stress en burn out problematiek


Hoe kun je jezelf zijn als je alleen maar je hoofd achterna gaat?

Stress- en burn- outklachten komen heel veel voor.

Stress wil eigenlijk zeggen dat, om te reageren op een bepaalde situatie of gevoel, ons lichaam op scherp wordt gezet. Je moet een tandje bijzetten. Om dat te kunnen worden door ons lichaam stresshormonen aangemaakt. Deze zorgen ervoor dat je lichaam zich kan voorbereiden op de extra activiteit die gevraagd wordt. Het zorgt ervoor dat je snel in actie kan komen of weg kunt vluchten.

Je lichaam past zich o.a. aan door:

  • de ademhaling te versnellen
  • je hartslag gaat omhoog
  • je spieren spannen zich 
  • je zenuwvezels worden tijdelijk gevoeliger: je wordt je sneller bewust van prikkels

 

Dit kan kortdurend zijn. B.v.. als je een presentatie moet houden of een drukke dag hebt. Niets aan de hand. Dit is normaal. Je lichaam moet  hiervan herstellen en komt na verloop van tijd weer terug in de normaalstand.

Stressprikkels kunnen ook langdurig zijn. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan: langdurig onder druk staan, door gevoel teveel te moeten doen in weinig tijd, teveel of te weinig druk of uitdaging, te weinig ondersteuning of waardering door leidinggevenden, problemen in de thuissituatie. Dan loert het gevaar van roofbouw. Het mensenlichaam is van nature niet gemaakt om langdurig onder druk te staan.

Soms is het op scherp staan een tweede natuur geworden. Dan zie je vaak dat ook of misschien juist in perioden van relatieve rust, ons lichaam nog reageert alsof er nog dreiging is. Dat uit zich dan bijvoorbeeld in slecht slapen, prikkelbaar zijn, hartkloppingen, hyperventilatie, snel een gejaagd gevoel. Je lichaam (her)kent het gevoel van veiligheid, op je gemak zijn niet meer.

Stressklachten kunnen zijn:

  • Prikkelbaar zijn
  • Slecht slapen
  • Vermoeidheid
  • Band om je hoofd
  • Hoge spierspanning van nek, schouders, rug, of buik. Uiteraard moeten lichamelijke factoren zoals bijvoorbeeld artrose, reuma of andere lichamelijke aandoeningen uitgesloten worden.
  • Gejaagde ademhaling
  • Gevoel van continu alert zijn
  • Emotioneel zijn

 

Bij langdurige stress zie je naast hyperactiviteit soms ook een vorm van onderactiviteit ontstaan. Je wordt vlak, het raakt je niet meer, je sluit je af, je wordt passief

Bij stressklachten komt vaak  de discussie tussen hoofd ( lees: ratio ) en gevoel om de hoek kijken. Je hoofd zegt: ik moet nog….. en je lichaam zegt: alsjeblieft, mag ik in bad? Of.. je gevoel zegt: ik zou het fijn vinden dat mijn baas mijn prestatie ziet en je hoofd zegt: stel je niet aan.. wie zit daar nou op te wachten. Of je voelt: nog een project kan ik er niet bij hebben, maar je hoofd zegt: ik moet… Uiteraard kent iedereen deze dilemma’s. Soms moet je gewoon doorzetten, maar als je alleen maar het pad van doorzetten kent en de andere kant van rust en begrenzing niet kent, loop je het risico op uitputting.

In een aantal gevallen ( zeker niet in alle gevallen ), is het zo dat het ongezonde patroon van alsmaar doorgaan en leven vanuit verwachtingen van de buitenwereld een diepere oorzaak heeft. We zien dit regelmatig bij mensen die vroeger ( in hun jeugd of in latere relaties ) onvoldoende bevestiging/aandacht hebben gehad en dit patroon een manier is om de honger naar erkenning, waardering en bevestiging te stillen. Presteren is een weg, maar zeker niet de enige weg om je gezien en gewaardeerd te voelen.

In de haptotherapeutische begeleiding gaan we hoofd en gevoel bij elkaar brengen. Alleen maar gevoel zonder verstand is niet altijd gezond, maar door alleen maar op verstand te leven raak je ver van jezelf verwijderd. Onze insteek is om je meer bewust te maken van wat je voelt. Je te laten ervaren hoe je met jezelf en de buitenwereld omgaat.

 

Belangrijk om te kijken naar:

  • Wat zijn je verlangens, behoeften
  • Wat voelt goed, wat niet. Hoe reageert je lichaam dan?
  • Ervaren wat je lichaam je vertelt en wat je hoofd zegt
  • Het ervaren van grenzen en kijken hoe je daarmee omgaat
  • Wat voor positie neem je in, durf je ruimte in te nemen, nee te zeggen, wat is jouw beweging als er vraag wordt gesteld: meteen ingaan op de vraag, bedenktijd nemen, meteen nee zeggen

 

Haptotherapie wil je helpen:

  • om te luisteren naar je lichaam
  • om te voelen wat goed voelt en wat niet
  • om te kijken: is wat je binnen ervaart hetzelfde als wat je naar buiten toe uit
  • om grenzen te ervaren en te stellen
  • om te zoeken: wat past bij jou
  • om te kijken: wat is je verlangen: veel geld, contact met anderen, intieme relaties

 

Het hoofddoel is om je lichaam weer in de "normaalstand" te laten ervaren. Het gaat erom dat je bewust wordt wat je hiervoor nodig hebt. Ontspanningsoefeningen kunnen een klein onderdeel zijn, maar ook gevoelsmatige en gedragsmatige aspecten komen aan bod.

Wil jij ook:

  • Bij je gevoel komen
  • Meer ruimte voor jezelf maken
  • Uit je hoofd
  • Beter voor jezelf zorgen
  • Leren voelen wat Jij nodig hebt
  • Anders omgaan met druk van buitenaf
  • Grenzen voelen en stellen
  • Anders met de buitenwereld omgaan
  • Beter slapen
  • Minder last hebben van spanning
  • Je lichaam voelen en signalen herkennen

 

Download hier de folder: Haptotherapie bij Burn-out

Interessant om te lezen:

Bestel: Boek

Foto’s kinderhaptotherapie en kindercarroussel: Rachida de Guchteneire | Ontwerp & Realisatie door BetereKommunicatie.nl