Bedrijven en zorgprofessionals


Oog voor contact! Voor jouw ontwikkeling als professional èn als mens! Gevoel speelt altijd een rol... Maak er gebruik van!

Bedrijven en teams

Haptonomie is breed toepasbaar en zeer geschikt voor teams en bedrijven.

Oog voor contact! We zijn immers allemaal mens!

We zijn vaak geneigd om ons gedrag te sturen door ons hoofd; talloze gedachten, beredeneringen, aannames en verwachtingen. Maar gevoel speelt altijd een rol. Of het nu een gevoel wat je hebt in een ruimte, of bij een mens. Elke situatie, elk contact heeft een een gevoelsmatige kant. Ook de meest rationele!

Wist je dat contact en verbinding aan de ene kant, en autonomie, dingen op je eigen manier kunnen doen en eigen identiteit hebben aan de andere kant, de 2 belangrijke basisbehoeften zijn van mensen? Je kunt je voorstellen dat die 2 behoeften vaak ook zorgen voor spanning. Ook of misschien juìst in bedrijven. Maar dat we daar vaak de boot missen.  Juist door meer kennis en ervaring te hebben rondom de gevoelsmatige aspecten kun je zoveel meer uit mensen halen!

Tel daar bij op dat gevoel heel belangrijk is voor een groot deel van beslissingen die genomen worden èn onze onderlinge verhoudingen. Hoe we met elkaar omgaan en hoe we ons daarbij voelen? Wat doet dat met onze energie en motivatie? Met het zelfvertrouwen? Heb je het gevoel een verbinding te hebben met het bedrijf of je team? Of voel je je meer een pionnetje? Ben je deelnemer of toeschouwer. Is het samen of ieder voor zich?

Kansen

Dit biedt dus heel veel kansen! Als je daar meer gebruik van kunt maken, zorg je voor een in jouw team waarin mensen optimaal tot hun recht komen en gaat er geen onnodige energie verloren.

Denk hierbij aan thema's als energie in het team, contact met elkaar op de werkvloer, zelfzorg, lichaamstaal, omgaan met grenzen, leiderschap, vertrouwen op de werkvloer, veerkracht en teamspirit!

Hoe kun je gevoel voor je laten werken? Kun je ook een ander stuk van jezelf inbrengen als dat nodig is? We laten het je ervaren en ontdek wat jullie mogelijkheden en uitdagingen zijn. Wat je gevoeld hebt, vergeet je nooit meer!

 

Professionals in de zorg

Ook in de zorg is oog voor contact enorm belangrijk. We raken elkaar allemaal aan. Technisch, om iets te onderzoeken of te helpen met lopen. Met gevoel, om iemand gerust te stellen, te troosten of omdat je blij bent de ander te zien. Of "gewoon" een hand geven om iemand te begroeten?

Voor professionals in de zorg verzorgen we workshops. Zo hebben we workshops verzorgd voor een groep paramedici en voor een team professionals in het revalidatiecentrum. Van beide kanten hebben we dat als zeer inspirerend en aanvullend ervaren.

Een workshop of training is een uitnodiging om stil te staan wat jouw manier van contact maken met een ander doet. Technisch handelen leren we allemaal en kunnen we allemaal. Maar de gevoelsmatige kant van jouw handeling, daar kun je heel veel van leren om daar eens je licht op te laten schijnen. Het is soms net de schakel, of iets wel of niet lukt. Of iemand zich openstelt voor je of zich afsluit. Lichaamstaal, hoe de ander jouw onderzoek, gesprek of aanraking ervaart. Daar kun je gebruik van maken om het veel affectiever en vaak dus ook veel effectiever te laten verlopen.

Voor zorgprofessionals zou je kunnen denken aan thema's als "wat betekent aanraken en aangeraakt worden voor je patiënt èn voor het contact", "effectief of affectief aanraken?", "wat vertelt de lichaamstaal van je patiënt jou?", of  "leiding nemen in contact"!

Wil je ook een workshop op maat voor jouw team of organisatie? Laat het ons weten! We denken graag met je mee.

Contact

Cookies & Privacy | Foto’s kinderhaptotherapie en kindercarroussel: Rachida de Guchteneire | Ontwerp & Realisatie door BetereKommunicatie.nl